Omvårdnad vid depression - Domän 4

Sömnsvårighet - Sömnmönster - Sömnbrist

Upp

Sömnsvårighet

Definition
Rubbning av sömnens omfattning eller kvalitet som försämrar funktionen. (1)

Kännetecken

  • Observerad brist på energi
  • Observerade känslomässiga förändringar
  • Uppger att det är svårt att somna
  • Uppger att det är svårt att sova
  • Uppger försämrad livskvalitet
  • Uppger försämrat hälsotillstånd
  • Uppger förändringar i humöret
  • Uppger koncentrationssvårigheter
  • Uppger sig inte vara utvilad efter sömn
  • Uppger sig sakna ork
  • Uppger sig vakna för tidigt
  • Uppger sig vara missnöjd med sin nuvarande sömn
  • Uppger sömnsvårigheter som får konsekvenser dagen efter
  • Ökad frånvara (t.ex. i arbete/skola) (1)

Sömnbrist

Definition
Längre perioder utan sömn (naturligt sammanhängande perioder med upphävt relativt medvetande). (1)

Kännetecken

  • Akut förvirring
  • Apati
  • Dåsighet under dagtid
  • Hallucinationer
  • Handtremor
  • Illamående, olustkänsla
  • Irritabilitet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Likgiltighet
  • Långsamma reaktioner
  • Nedsattfunktionsförmåga
  • Oro
  • Perceptionsstörningar (t.ex. förändrade kroppsensationer, vanföreställningar, svävande känsla
  • Rastlöshet
  • Stridslystnad
  • Upprördhet (agitation)
  • Uttalad trötthet/Utmattning
  • Övergående förföljelsemani (1)

Stört sömnmönster

Definition
Tidsbegärnsade störningar av sömnen omfattning och kvalitet som beror på  yttre faktorer. (1)

Kännetecken

  • Förändringar i normalt sömnmönster
  • Minskad förmåga att fungera
  • Missnöjd med sömnen
  • Rapporterar inga svårigheter att somna
  • Rapporterar om att bli väckt
  • Uppger sig inte känna sig utvilad (1)

Relaterade faktorer (Sömnsvårighet, sömnbrist, stört sömnmönster)

  • Aktivitetsmönster (t.ex. tidpunkt, omfattning)
  • Depression
  • Frekventa sovstunder under dagen
  • Fysiskt obehag (t.ex. smärta, illamående)
  • Föräldraansvar
  • Intag av alkohol eller stimulerande medel
  • Läkemedelssubstanser
  • Miljöfaktorer (t.ex. oväsen i omgivningen, exponering för dagsljus/mörker)
  • Oro, Rädsla, Sorg, Stress (t.ex. ältande beteende vid insomning) (1)

Kortsiktiga mål

  • Att patienten har identifierat de personliga vanor som stör sömnmönstret samt de åtgärder som kan förbättra sömnkvalitén.
  • Att patienten tillsammans med vårdpersonalen har skapat en ”sömnplan” som patienten är villig att pröva inom X dagar. (5)

Långsiktiga mål

  • Att patienten förbättrat sömnkvaliteten och sömnmönstret efter X veckor.
  • Att patienten har lärt sig att använda sömnstödjande avslappningsövningar. (5)

Omvårdnadsåtgärder

Kartläggning

  • Identifiera patientens vardagliga sömnmönster, avseende följande:
    - Rutiner för sänggåendet
    - Tid för uppstigande, tid för sänggåendet
    - Alkohol- och/eller koffeinintag före sänggåendet
    - Användning av sömnhjälpmedel (förskrivna eller receptfria mediciner). (5)
  • Skapa ett underlag för bedömning utav sömnmönstret genom att patienten för sömndagbok under en tvåveckorsperiod. (6)

Psykoedukation

  • Utbilda patienten avseende grundläggande fysiologiska sömnfakta samt om sömnens betydelse för hälsa och funktion. (7) (8)
  • Gå igenom sömnhygieniska råd med patienten. (5) (7) Länk till sömnhygieniska råd.

Aktivitet

  • Upprätta tillsammans med patienten en sömnplan, som innehåller god sömnhygien och avslappningsmetoder. Dokumentera och utvärdera åtgärderna tillsammans med patienten.
  • Uppmuntra patienten att samtidigt arbeta med andra problem som kan påverka sömnen negativt (t.ex. ångestsyndrom, sociala eller personliga problem, jobbrelaterade frågor, relationsproblem). (5)
  • Avslappningsmusik har visat sig minska oro och ångest samt vara tillämpbart för inneliggande patienter med sömnproblem. Föreslå för patienten att lyssna på avslappnande musik dagligen vid sänggåendet. (8) (9)

Nedsatt egenvårdsförmåga/ personlig hygien

Upp

Definition
Försämrad förmåga att utföra eller fullfölja aktiviteter kring att tvätta sig. (1)

Kännetecken

Oförmåga att

  • få tag i vatten
  • komma in i badrummet
  • komma åt tvätt utrustning
  • reglera vattnets temperatur eller flöde
  • torka kroppen
  • tvätta kroppen (1)

Relaterade faktorer

  • Försämrad kognitiv förmåga
  • Hinder i omgivningen
  • Minskad motivation
  • Nedsatt uppfattningsförmåga
  • Oförmåga att uppfatta delar av sin kropp
  • Skada i muskler och/eller ben
  • Smärta
  • Svår ångest eller oro (1)

OBS! Precisera grad av oberoende med hjälp av en standardiserad funktionsbedömning. (1)
0 = Är fullständigt oberoende.
1 = Behöver lämpligt hjälpmedel vid utförande.
2 = Behöver lite hjälpinsatser från omvårdnadspersonal.
3 = Behöver tillsyn och stöd av omvårdnadspersonal vid utförande.
4 = Behöver ständig tillsyn vid utförande.
5 = Behöver universell hjälp och är oförmögen att hjälpa till själv. (2)

Kortsiktiga mål

Att patienten uttrycker en önskan av att vilja ta kontroll över och sköta sin egen hygien självständigt. (3)

Långsiktiga mål

Att patienten klarar av att sköta sin egenvård avseende personlig hygien självständigt efter bästa förmåga. (3)

Omvårdnadsåtgärder

Kartläggning

  • Observera patientens förmåga att sköta personlig hygien, t.ex. tvätta sig och borsta tänderna.
  • Inspektera patientens hudkostym. (2)

Psykoedukation

  • Visa patienten hur egenvården ska utföras när han/hon har svårigheter att klara det självständigt.
  • Lär ut användandet av hjälpmedel. (2)

Aktivitet

  • Uppmana patienten att utföra aktiviteter i dagliga livet (ADL) självständigt utefter egen förmåga.
  • Stöd egenvårdsförmågan och hjälp patienten praktiskt är han/hon inte har förmågan att utföra egenvården. (3)
  • Vid förvirring eller oro hos patienten:
    - Hjälp patienten att orientera sig när det gäller personlig hygien: t.ex. applicera tandkräm på tandborsten, ge en kam till patienten och för kammen till håret.
    - Hjälp patienten att tvätta delar av kroppen tills hon/han kan utföra det självständigt.
  • Ombesörj lämpliga hjälpmedel:
    - Duschstol
    - Tvättsvamp
    - Duschhandtag i badrumsväggen
    - Halkskydd
    - Handikappanpassad tandborste
  • Använd tvättfat eller badbalja om patienten är ambivalent till att tvätta sig.
  • Se till att larmsignalen finns intill patienten när han/hon duschar ensam.
  • Uppmana patienten till att duscha/tvätta sig regelbundet med hjälp av ett veckoschema. (2)

Nedsatt egenvårdsförmåga/ påklädning

Upp

Definition
En försämrad förmåga att genomföra eller sluföra egen påklädning och göra sig fin. (1)

Kännetecken

Oförmåga att

  • använda dragkedjan
  • använda hjälpmedel
  • bevara utseendet på en tillfredställande nivå
  • plocka upp kläder
  • sätta på sig kläder på underkroppen
  • sätta på sig kläder på överkroppen
  • sätta på sig skor eller strumpor
  • ta av sig kläder
  • ta av sig kor eller strumpor
  • ta av sig skor
  • välja kläder (1)

Nedsatt förmåga att

  • knäppa eller fästa kläderna
  • skaffa sig kläder
  • sätta eller ta av nödvändiga kläder
  • sätta eller ta av skor och strumpor (1)

Relaterade faktorer

  • Försämrad kognitiv förmåga
  • Hinder i omgivningen,
  • Minskad motivation
  • Nedsatt uppfattningsförmåga
  • Obehag
  • Skada i muskler eller ben,
  • Smärta
  • Svår ångest
  • Uttalad trötthet/utmattning (1)

OBS! Precisera grad av oberoende med hjälp av en standardiserad funktionsbedömning. (1)
0 = Är fullständigt oberoende.
1 = Behöver lämpligt hjälpmedel vid utförande.
2 = Behöver lite hjälpinsatser från omvårdnadspersonal.
3 = Behöver tillsyn och stöd av omvårdnadspersonal vid utförande.
4 = Behöver ständig tillsyn vid utförande.
5 = Behöver universell hjälp och är oförmögen att hjälpa till själv. (2)

Kortsiktiga mål

  • Att patienten uttrycker en önskan av att vilja ta kontroll över och sköta sin egen hygien avseende påklädning självständigt.
  • Att patienten är kapabel att genomföra vissa specifika aktiviteter när det gäller på- och avklädning inom X dagar. (3)

Långsiktiga mål

Patienten klarar av sin egenvård när det gäller påklädning självständigt efter bästa förmåga. (3)

Omvårdnadsåtgärder

Kartläggning

Identifiera de moment, avseende egenvårdsförmågan, som patienten har svårigheter med att utföra. (3)

Psykoedukation

  • Visa för patienten, på ett konkret sätt, hur påklädningen ska utföras. (3)
  • Ge patienten stegvis påminnelser om de moment som ingår i egenvården avseende påklädningen. (5)

Aktivitet

  • Uppmana patienten att utföra aktiviteter i dagliga livet (ADL) självständigt utefter egen förmåga. (3)
  • Främja självständighet genom att låta patienten försöka klä på sig på egen hand. (2)
  • Ge patienten att ta god tid på sig vid på- och avklädning. (2)
  • Lägg fram kläder i den ordning patienten kommer att ta på sig dem. (2)
  • Ombesörj påklädningshjälp:
    - Griptång
    - Knappknäppare
    - Strumppådragare
    - Skohorn med långt skaft (2)

Nedsatt egenvårdsförmåga/ toalettbesök

Upp

Definition
En försämrad förmåga att utföra eller slutföra egna toalettbestyr. (1)

Kännetecken

Oförmåga att

  • klara av lämplig toaletthygien
  • sitta på eller resa sig från toalettstol eller nattkärl
  • sköta/hantera klädsel i samband med toalettbesök
  • ta sig till toalett eller nattkärl (1)

Relaterade faktorer

  • Försämrad förmåga till förflyttning
  • Försämrad kognitiv förmåga
  • Hinder i omgivningen
  • Minskad motivation
  • Nedsatt varseblivningsförmåga
  • Skada i muskler eller ben
  • Smärta
  • Svår ångest eller oro
  • Uttalad trötthet/utmattning (1)

OBS! Precisera grad av oberoende med hjälp av en standardiserad funktionsbedömning. (1)
0 = Är fullständigt oberoende.
1 = Behöver lämpligt hjälpmedel vid utförande.
2 = Behöver lite hjälpinsatser från omvårdnadspersonal.
3 = Behöver tillsyn och stöd av omvårdnadspersonal vid utförande.
4 = Behöver ständig tillsyn vid utförande.
5 = Behöver universell hjälp och är oförmögen att hjälpa till själv. (2)

Kortsiktiga mål

  • Att patienten uppger till vårdpersonalen att hon/han behöver stöd. (2)
  • Att patienten klarar av att genomföra vissa specifika aktiviteter (ange vilken) kring egna toalettbestyr inom X dagar. (3)

Långsiktiga mål

  • Att patienten självständig efter bästa förmåga klarar av att sköta sin egenvård avseende toalettbesök. (3)

Omvårdnadsåtgärder

Kartläggning

Ta reda på patientens toalettvanor och identifiera vilka moment som patienten inte själv klarar av. (2)

Psykoedukation

  • Informera patienten om och visa konkret hur de moment som han/hon har svårigheter kring ska utföras. (3)
  • Hjälp patienten att skapa rutiner för egenvården vid toalettbesök, vilka ska underlätta för patienten att skapa goda vanor. (10)

Aktivitet

  • Uppmana patienten att efter bästa förmåga utföra egenvården vid toalettbesök. (8)
  • Erbjud patienten stöd till egenvården utifrån behov. (10)
  • Placera larmsignalen inom patientens räckhåll så att patienten kan få snabb hjälp till toaletten vid behov. (2)
  • Vid behov av urinflaska och/eller avföringsbäcken: se till att dessa hjälpmedel finns intill patientens säng. (2)
  • Undvik så mycket som möjligt avföringsbäcken och/eller kissflaskor för att främja en normal eliminationsmiljö i badrummet. (2)

Nedsatt egenvårdsförmåga/ ätande

Upp

Definition
En försämrad förmåga att utföra eller slutföra aktiviteter för eget ätande. (1)

Kännetecken

Oförmåga att

  • använda hjälpmedel
  • få maten på ätredskap
  • föra maten från kärl till munnen
  • förbereda maten för att äta
  • genomföra en måltid
  • hantera mat i munnen
  • hantera redskap
  • inta mat på ett socialt accepterat sätt
  • inta mat på ett säkert sätt
  • svälja mat
  • ta upp kopp eller glas
  • tugga mat
  • äta tillräckligt mycket mat
  • öppna förpackningar (1)

Relaterade faktorer

  • Försämrad kognitiv förmåga
  • Hinder i omgivningen
  • Minskad motivation
  • Nedsatt varseblivningsförmåga
  • Skada i muskler eller ben
  • Smärta, Svår ångest eller oro
  • Uttalad trötthet/utmattning (1)

OBS! Precisera grad av oberoende med hjälp av en standardiserad funktionsbedömning. (1)
0 = Är fullständigt oberoende.
1 = Behöver lämpligt hjälpmedel vid utförande.
2 = Behöver lite hjälpinsatser från omvårdnadspersonal.
3 = Behöver tillsyn och stöd av omvårdnadspersonal vid utförande.
4 = Behöver ständig tillsyn vid utförande.
5 = Behöver universell hjälp och är oförmögen att hjälpa till själv. (2)

Kortsiktiga mål

  • Att patienten uppger till vårdpersonalen att hon/han behöver stöd. (2)
  • Att patienten klarar av att genomföra vissa specifika aktiviteter (ange vilken) kring ätandet inom X dagar. (3)

Långsiktiga mål

Patienten klarar av sin egenvård när det gäller eget ätande självständigt och efter bästa förmåga. (3)

Omvårdnadsåtgärder

Kartläggning

  • Samtala med patient (och vid behov närstående) angående vilken mat han/hon tycker om respektive ogillar. Identifiera eventuell överkänslighet. (2)
  • Ta reda på om patienten vill äta ensam eller tillsammans med andra. (4)
  • Kontrollera mat- och vätsketillförsel. (3)

Psykoeduktion

  • Informera patienten om och visa konkret hur de moment som han/hon har svårigheter kring ska utföras. (3)
  • Träna, om nödvändigt, bordsskick med patienten för att upprätthålla eller stimulera till en god måltidskultur. (4)

Aktivitet

  • Uppmana patienten att i största möjliga mån sköta egenvården avseende ätandet självständigt efter bästa förmåga. (10)
  • Erbjuda patienten stöd med de specifika moment som han/hon har svårt med. (10)
  • Uppmuntra patienten att delta i måltidsgemenskapen. (2)
  • Vid ätstörningar rekommenderas att patient och personal ingår detaljerade avtal om:
    - Vad patienten ska äta, gärna i form av en kostlista, där födoämnen och mängder, men inte vikt och kalorier anges.
    - Om patienten ska äta ensam eller tillsammans med andra.
    - Om patienten ska kontrolleras efter måltiden.
    - Vägning – hur ofta och vad patienten ska ha på sig. (4)

Om dokumentet: Omvårdnad vid depression - Domän 4